Viete, aké sú časté chyby pri používaní spojky, ktoré jej škodia?

Spojka
5 895

Prevodové ústrojenstvo je dôležitou súčasťou automobilov. Skladá sa z viacerých súčiastok, pričom jednou z nich je aj spojka. Tá by sa dala považovať za najlacnejšiu časť prevodového ústrojenstva, ale to neznamená, že sa k nej netreba správať s citom.

Viac ako pedál

Spojka, to nie je len spojkový pedál, ktorý je strašiakom mnohých šoférov – začiatočníkov a veľakrát aj tých, čo majú vodičské oprávnenie už roky, ale za volant sadajú len veľmi sporadicky. Okrem spojkového pedálu patria k súčastiam spojky aj prítlačný kotúč a zotrvačník, ktoré tvoria hnaciu časť spojky.

Tieto dve časti spojené do jedného celku sú napojené na kľukový hriadeľ. Spojka má aj hnanú časť, lamelu, ktorá preberá otáčavý pohyb kľukového hriadeľa. Pri stlačení spojkového pedálu sa kotúč a zotrvačník od lamely vzdialia. Po pustení pedálu sa lamela začne otáčať spolu s kotúčom a zotrvačníkom, vďaka čomu sa auto môže pohnúť.

Už z princípu je jasné, že spojka sa počas jazdy rozhodne nenudí. Aj keď nepatrí k súčiastkam, ktoré by bolo potrebné príliš často meniť, nesprávnym zaobchádzaním môže rýchlo javiť známky poruchovosti. Akým chybám sa teda pri práci so spojkou vyvarovať?

Robíte niektorú z týchto chýb aj vy?

Základné pravidlo: nohu preč z pedálu! Používať spojkový pedál ako miesto pre „odpočinutie“ ľavej nohy počas jazdy je chyba, ktorú robí množstvo vodičov. Aj zľahka opretá noha o pedál totižto spojku stláča, čím spôsobuje zbytočnú záťaž na vypínacie ložisko a prekĺzavanie lamely.

Aj samotné rozbiehanie auta je pre spojku náročné. Preto si v kolónach skúste udržiavať od auta pred vami odstup a namiesto neustáleho zastavovania a rozbiehania, sa radšej pomaličky hýbte vpred. Aj takýto pomalý pohyb je totiž pre spojku lepší, ako neustále rozbiehanie sa. Rovnako tak v kolónach nerobte to, že budete držať stlačenú spojku a čakať na rozbeh. Vyraďte si do neutrálu a k spojke sa „obráťte“ až keď sa budete môcť pohnúť vpred.

Všeobecné pravidlo na záver: ako asi o všetkom aj o spojke sa dá povedať, že čím menej používania, tým väčšia výdrž. Preto sa snažte preraďovať len vtedy, keď je to naozaj potrebné a obmedziť zbytočné zmeny prevodových stupňov. A keď už idete preradiť, robte to rýchlo. Čim dlhšie držíte spojkový pedál stlačený, tým viac spojku namáhate.

Zdroj obrázka:
ARTPROXIMO / Shutterstock.com